Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Železničný viadukt

Na začiatku 20. storočia bola Handlová poľnohospodárskou obcou, ktorú s okolitým svetom spájala lokálna kamenisto-hlinená hradská cesta. Handlovčania, karpatskí Nemci, v tom čase prepravovali svoj tovar povozmi ťahanými koňmi alebo volmi. V území nebola žiadna železnica. Banský závod, ktorý pri obci začal ťažiť uhlie a potreboval dopraviť tovar čo najrýchlejšie a najlacnejšie k najbližšiemu dopravnému uzlu, začal situáciu riešiť. Po ukončení výstavby železničného prepojenia spájajúceho Veľké Bielice s Prievidzou a Levice s Hronskou Dúbravou sa začalo plánovať prepojenie železničnej trate z Prievidze do Handlovej, ktoré by banskému závodu dovolilo vyvážať uhlie až do vzdialenej Budapešti a Viedne. Samotná výstavba celej železničnej trate, vrátane železničného viaduktu na dolnom konci, bola hotová v roku 1913.  Ihneď po dokončení tohto úseku trate sa začali prípravné práce opačným smerom, aby prepojili Handlovú a Turčianske Teplice. Počas druhej svetovej vojny bola železničná trať s viaduktom využívaná ako dôležitý strategický uzol na prepravu vojenského materiálu a armád. V období Slovenského národného povstania bola Handlová priamo na hranici povstaleckého územia a tým pádom aj striedavo v rukách oboch strán. Z tohto dôvodu prišlo počas prvých dvoch aprílových dní roku 1945 k pokusu o likvidáciu železničného viaduktu pri presune nemeckých vojsk do Prievidze. Na ďalší deň sa však Miškovskému pluku podarilo zabrániť jeho úplnému zničeniu a po skončení vojny prešiel rovnako ako časť zbombardovanej obce obnovou.

HANDLOVSKY_VIADUKT_R-NEMEC_web2

G063433

Foto: Silver Jurtinus

Súbory na stiahnutie

Názov Veľkosť Formát Dátum Zoradiť podľa:
OMALOVANKA ZELEZNICNY VIADUKT Veľkosť: 192 kB Formát: jpg Dátum: 29.5.2023

Video