Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Nádejnú turistickú atrakciu stopol okresný úrad

Dátum: 21.05.2020
Autor: Mestský úrad Handlová
Počet videní: 4386
Nádejnú turistickú atrakciu stopol okresný úrad

Feratové cesty sú dnes mimoriadne populárne. Za ostatné roky sa ich objavilo na Slovensku hneď niekoľko.

S nápadom vybudovať feratu v skalnom masíve Veľkého Griču prišiel Pavol Rajčan, zhotoviteľ feraty na Skalke pri Kremnici. Keďže Veľký Grič je horolezeckým terénom a na jeho vrchol už vedie pomocná reťaz na jednoduchší výstup, zámer uvažoval o vybudovaní ďalších zabezpečených ciest rôznej náročnosti, aby si návštevníci mohli vybrať a mali možnosť ich aj kombinovať. Jednou z atrakcií mali byť aj lanové mostíky umiestnené vzdušne medzi skalnými vežami. Nič z toho však mesto realizovať nemôže. Okresný úrad zámer mesta vo svojom záväznom stanovisku neodporučil. „Ferata na Veľkom Griči mala potenciál byť skutočným unikátom vďaka rozľahlosti skalného masívu, jeho výške a ponukou výhľadov na krajinu. Pre mesto Handlová by to bol dôležitý krok vpred v rozvoji cestovného ruchu s využitím potenciálu krás okolitej prírody v rámci transformácie banského mesta na pevný bod v turistických mapách,“ povedal koordinátor cestovného ruchu Tomáš Gríger.

Menej ako pol percenta

Štátna ochrana prírody v lokalite Veľký Grič identifikovala biotopy európskeho významu a je to tiež hniezdna lokalita ohrozených druhov sokola sťahovavého a orla skalného. „Jedná sa o lokalitu pozostatkov pôvodných lesov aj nelesných biotopov bez dlhodobého vplyvu hospodárenia. Spolu sa na Slovensku k 1. 1. 2016 zachovalo 10 180 hektárov pralesov a ich zvyškov, čo predstavuje 0,46 percenta z výmery lesov SR. Tento relatívne malý podiel si zasluhuje našu pozornosť a prísnu ochranu,“ napísala v stanovisku vedúca Odboru starostlivosti o životné prostredie, Darina Mjartanová. Ďalej, podľa záväzného stanoviska, po vybudovaní feraty môže byť zvýšenie návštevnosti spojené so sprievodnými javmi, napríklad zašľapávaním biotopov, vyrušovaním hniezdnych druhov, zakladaním ohnísk, znečisťovaním územia alebo nekontrolovaným táborením. „V dôsledku uvedených skutočností nie je možné vylúčiť poškodenie a ničenie biotopov alebo biotopov druhov vrátane vyrušovania živočíchov. Tento stav nie je v súlade s cieľmi ochrany územia.“

Bude to prales?

Ďalším dôvodom, pre ktorý okresný úrad neodporučil výstavbu feraty, je aj príprava vyhlásenia novej prírodnej rezervácie Pralesy Slovenska. O vyhlásenie prírodnej rezervácie Pralesy Slovenska sa dlhodobo snažia Svetový fond na ochranu prírody Slovensko aj občianske združenie (OZ) Prales. Mapovanie slovenských pralesov prebiehalo od roku 2009 až do roku 2015. Od mája 2017 prebiehajú rokovania navrhovateľov s Lesmi SR, Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ministerstvom životného prostredia SR a Štátna ochrana prírody SR, ktoré zatiaľ k prísnej zákonnej ochrane pralesov neviedli. Návrh zahŕňa celkovo 81 lokalít medzi ktorými je aj navrhovaná rezervácia Veľký Grič, ktorá by mala zaberať plochu 35,5 hektára. Podľa Michala Cákociho z odboru komunikácie Ministerstva životného prostredia SR je návrh na vyhlásenie prírodnej rezervácie Pralesy po odbornej stránke hotový. „Návrh bol pripravovaný v spolupráci so všetkými dotknutými a týka sa pralesov či pralesových zvyškov na pozemkoch výlučne v správe štátu (Lesy SR). Na ministerstve životného prostredia sme presvedčení, že túto pozdĺžnosť voči najviac zachovaným pôvodným lesom je nevyhnutné čoskoro splatiť.“ Ako dodal, ministerstvo teraz pokračuje v rokovaniach s organizáciou Lesy SR.

Nie je to jediný prísne chránený les

Okrem lokality Veľký Grič je v piatom stupni ochrany aj 14 hektárov lesa pod Bielou Skalou. Mesto pozemky získalo v decembri 2019 výmenou od spoločnosti Males. Handlová má teda vo svojom katastri dve maximálne chránené územia.

 

ČO JE FERATA?

Ferata (z taliančiny via ferrata) je železom opatrená cesta v náročnom horskom teréne, ktorá je vybavená istiacimi fixnými lanami, železnými stúpačkami, prípadne ďalšími umelými pomôckami, ktorých cieľom je zvýšenie bezpečnosti prechádzajúcich osôb a sprístupnenie ťažšieho terénu návštevníkom, ktorí nemajú skúsenosti s náročnými horolezeckými výstupmi. Prvé ferraty sa začali stavať pred asi 150 rokmi. Mnohé z ferát, ktoré sú využívané dnes, sú staré zaistené vojenské cesty, ktoré umožňovali vojakom bojujúcim v ťažkom teréne vysokých hôr výstupy k svojim stanovištiam. Prvá skutočná ferrata bola vytvorená v roku 1843 na vrchol Hoher Dachstein v Rakúsku. V súčasnosti sa budujú zaistené cesty novej generácie, ktoré nemajú návštevníkovi prístup uľahčiť, ale naopak má byť ich prechod skôr športovým zážitkom, keďže problematické úseky skôr vyhľadávajú.

Zdroj: Wikipedia

Zdroj foto: Kamnavylet.sk

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.