Návštevníkov Handlovej víta na Dolnom Konci železničný viadukt

Výstavba celej železničnej trate, vrátane železničného viaduktu bola hotová v roku 1913.
Plánovaná výstavba železničného prepojenia do Handlovej sa v podstate začala už v roku 1896, ihneď po dokončení trate, ktorá spájala Veľké Bielice s Prievidzou a Levice s Hronskou Dúbravou. Práve v tomto roku sa začala plánovať výstavba železničnej trate z Prievidze do Handlovej, ktorá by cez Topoľčany a Nitru obec „spojila“ až so vzdialenou Budapešťou a Viedňou.
Samotná výstavba celej železničnej trate, vrátane železničného viaduktu bola hotová v roku 1913. Prispela k väčšej prosperite obce, pretože dovtedy bol všetok tovar, vrátane uhlia, prevážaný na povozoch ťahaných koňmi alebo volmi, čo bolo veľmi nákladné a zdĺhavé (napríklad len prevážanie uhlia do Prievidze si vyžiadalo denne 20 „konských furmánok“). Ihneď po dokončení tohto úseku trate sa začali prípravné práce opačným smerom, aby prepojili Handlovú a Turčianske Teplice.
Dôležitosť železničného viaduktu narástla počas druhej svetovej vojny. Bol spojnicou nielen pre prepravu ľudí a tovaru, ale aj vojenského materiálu a armád. V období Slovenského národného povstania bola Handlová priamo na hranici povstaleckého územia a tým pádom aj striedavo v rukách oboch strán. Toto vojensko-strategické umiestnenie viaduktu sa skoro stalo osudným. Počas prvých dvoch aprílových dní roku 1945 prišlo k pokusu o jeho likvidáciu pri presune nemeckých vojsk do Prievidze, ale na ďalší deň sa Miškovskému pluku podarilo zabrániť jeho úplnému zničeniu. Po skončení vojny prešiel rovnako ako časť zbombardovanej obce obnovou a návštevníkov Handlovej víta na Dolnom Konci dodnes.
Rekonštrukcia železničného mosta
Viadkukt s vlakom
Autor: Diana Kmeťová Miškovičová
FOTO: ŠTÁTNY ARCHÍV TRENČÍN, PRAC. BOJNICE
Komentáre
Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.