Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Handlovčania v cyklistickej kampani ušetrili vyše 400 kg škodlivých emisií

Dátum: 26.07.2021
Počet videní: 870
Handlovčania v cyklistickej kampani ušetrili vyše 400 kg škodlivých emisií

Mesto Handlová sa aj tento rok zapojilo do národnej kampane a celoslovenskej súťaže Do práce na bicykli.

Do 8. ročníka kampane sa zapojilo 11 358 súťažiacich v 3 448 tímoch z 91 samospráv, čo bol napriek doznievajúcej pandémii druhý najlepší výsledok v histórii. Súťaž prebiehala od 1. do 30. júna a z 91 samospráv obsadila Handlovská samospráva 81. miesto. Spomedzi 1 271 zamestnávateľov skončil Mestský úrad Handlová na 311. mieste.

Koordinátorkou kampane za mesto Handlová bola Vanda Matiašková z oddelenia komunikácie a marketingu mestského úradu. „V našom meste sa v roku 2021 do súťaže registrovalo 7 tímov s 22 súťažiacimi. Oproti minulému roku, kedy súťažili iba dva tímy cyklistov z mestského úradu, je to veľký pokrok. Handlovskú samosprávu, ktorá opäť registrovala dva tímy cyklistov a jeden tím chodcov, doplnili tréneri Školského basketbalového klubu, tím cyklistov MIMA s tímom chodcov Pešibus zo spoločnosti Hater-Handlová a tiež tím Kapríkovci zo spoločnosti GeWis.“

O 400 kíl exhalátov menej

Handlovčania najazdili spolu 1 336,08 km, ušetrili tak 409,32 kg CO2. „Len pešiaci ušetrili za mesiac skoro 60 kilogramov oxidu uhličitého, to znamená, že každý, kto chodí pešo, šetrí životné prostredie každý deň.“
Hlavným cieľom súťaže je podporiť rozvoj nemotorovej, predovšetkým cyklistickej dopravy v mestách, vyzvať samosprávy na Slovensku, aby vytvárali kvalitné podmienky pre ekologické druhy dopravy v meste, motivovať zamestnávateľov, aby budovali vo svojich sídlach vhodné podmienky pre zamestnancov, ktorí dochádzajú do práce na bicykli a motivovať zamestnancov, aby viac používali túto formu alternatívnej dopravy pri každodennom cestovaní do práce.

Nie je dôležité vyhrať...

Človek je síce tvor súťaživý, ale podľa Vandy Matiaškovej nie v každej súťaži ide o víťazstvo. „Presný preklad známeho a často citovaného výroku Pierre de Coubertina znie ‚Dôležité v živote nie je víťazstvo, ale úsilie, podstatné nie je zvíťaziť, ale statočne bojovať.‘ Všetky tímy, ktoré sa tento rok v Handlovej do súťaže Do práce na bicykli zapojili, bojovali statočne. Okrem krásneho výsledku, ušetreného oxidu uhličitého, vzájomného povzbudzovania sa, spestrenia cesty do práce počas teplého a slnečného júna, máme v nohách niekoľko kilometrov, dobrý pocit a krásne spomienky a mnohí z nás aj naďalej dochádzajú do práce na bicykli či pešo.“
S tvrdením, že Handlová nemá šancu vyhrať, lebo sme malé mesto, však Matiašková nesúhlasí. „Nie je to úplne tak. Aj menšie mestá sa dokážu dostať na popredné priečky. Nie vždy ide len o kilometre. Dobrým príkladom je mesto Lipany, ktoré má 6 500 obyvateľov a do súťaže sa v ňom prihlásilo 29 tímov so 107 jazdcami! V kampani sa dostali do TOP 10 v súťaži samospráv a získali 6. miesto.“

Všetci sa niekam ponáhľame

Pridať sa do kampane aspoň na jeden mesiac nie je podľa jej koordinátorky až také ťažké. „Do práce, domov, na tréning, na nákup. Samozrejme, že nie každý má možnosť chodiť do práce bicyklom, keď musí odviezť ráno deti do školy, prípadne škôlky, ktoré sú aj v priľahlých obciach či mestách. Popri niektorých z nás sa však viezli aj deti. Sadli ráno na svoj bicykel a zaparkovali si ho pekne v škole. Jedna mamina dokonca vozila dieťa na bicykli aj do škôlky. Výhodou jazdy na bicykli je nielen rýchly presun po meste, ale aj bezproblémové parkovanie. Nehovoriac o tom, že po práci nemusíte nasadať do rozpáleného auta.“

Bezpečnosť nadovšetko

Jednou z aktivít, ktorá počas národnej kampane vzišla, je aj Petícia za bezpečnosť cyklistov a chodcov. „Petíciu doteraz podpísalo viac ako 21 500 ľudí, pričom cieľom je dosiahnuť 25 tisíc podpisov. Nie všade je totiž možné vytvoriť cyklotrasy a rozšíriť cesty pre bezpečnú jazdu cyklistov. V takom prípade je na mieste jedine ohľaduplnosť šoférov motorových vozidiel. Pričom aj cyklisti musia dodržiavať v takýchto prípadoch isté pravidlá, ako napríklad jazdiť pri krajnici po jednom v zástupe a nie vedľa seba,“ uzavrela Vanda Matiašková.

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.